torsdag 7. august 2008

FORBANNA TRANGSYNTE RASIST-NORGE/MISTET TROEN PÅ MENNESKEHETEN IGJEN

Men Elia svarte: «Så sant jeg er en gudsmann, skal ild komme ned fra himmelen og fortære deg og dine femti menn!» Og Guds ild fór ned fra himmelen og fortærte ham og hans menn.
Konge 2, 1:12


Startet dagen i dag med å miste troen på menneskeheten. Igjen. Det skjer som regel når jeg leser kommentarfeltet under en artikkel på db.no. I dag var det en av Mohammad Usman Rana om ytringsfrihet/krenking i Aftenpostens nettutgave.

Hmmmm.... Spennende tema, tenkte jeg. Og en grei kronikk, om enn noe tam. Men han har noen gode poenger der - det ER viktig å diskutere ytringsfriheten på prinsipielt nivå. Vi har ikke absolutt ytringsfrihet her i landet - og det er synd at dette konseptet liksom skal brukes til å drite ut/krenke/hisse opp folk.

Samtidig er det jo de som blir krenket sin feil at de blir krenket. Vi har jo ytringsfrihet. Og der er vi ved kjernen av spørsmålet, synes jeg. En DEM og OSS-holdning som hører hjemme på femtitallet da ungene fikk fri fra skolen for å stikke ned på postkontoret og se på Negeren.

Siden den gang har landet vårt blitt hjem til mennesker med andre trosretninger og livssyn, vi reiser mere, har større muligheter enn noensinne til å lese oss til hva nå enn vi lurer på og vi er liksom mer "avanserte".

Men en titt i kommentarfeltet under denne artikkelen sier meg at enten så er landet mitt fullt av analfabete femtenåringer som aldri har sett en innvandrer, eller så er norsk skole rett og slett så elendig at folk ikke klarer å tenke lenger enn sin neste mobiltelefon og flatskjerm.

Faen. Og jeg som tenkte på å flytte hjem igjen til neste år. Kanskje kjøpe meg en leilighet og slå meg ned i gamlelandet. Men begynner å tvile, jeg.

Når en Muslim (Rana) står frem og sier noe smart så er det klart man kan kritisere han. Men å be en mann som BOR HER om å "dra hjem, tilbake der du kommer fra" er jo så rasistisk som det kan få blitt.

Denne debatten om "ytringsfrihet" etter Mohammed-tegningene har endt opp med en slags følelse av at nå er det greit å være rasist. Og isolerte, ignorante nordmenn hopper på bølgen, stemmer FrP og ber annengenerasjonsinnvandrere om å "dra hjem".

Jeg tror kanskje jeg blir her nede jeg.

Ingen kommentarer: