onsdag 5. november 2008

EGET RADIOPROGRAM/FILM, FILM OG ATTER FILM/JOBB KANSKJE?

Jesus svarte dem: «Dere farer vill! Og skjer ikke det fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt? For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. Mark 12: 24-25

Det er jaggu ikke hver dag nyhetsredaktøren spør om jeg vil bli programleder for det daglige nyhets-, aktualitets- og analyseprogrammet. Men i dag gjorde han det. Jeg skal trenes neste uke og så skal jeg på lufta uka etter.

The Wire
er, om jeg kan si det selv, det beste aktualitets- og intervjushowet på radio her nede i New Zealand, og en rekke store Kiwijournalister har startet karrieren her. Jeg er selvfølgelig dritspent og happy. Og dødsnervøs. Det lengste jeg har vært direkte på lufta er ti minutter/kvarter, men nå skal jeg altså sitte i studio og pjatte i vei om politikk og greier i to hele timer - på engelsk.

Så, gode ting hender med de som venter. Jeg har lest nyhetene hos bFM i noen måneder nå, har produsert en haug featurereportasjer og intervjupakker og har hengt rundt der for å få en mulighet til å gjøre noe kult. I mellomtiden har jeg jo fått gjort en del gode saker til portefølja mi, men ikke noe revolusjonerende. Men nå kom det endelig - i form av et eget ukentlig show.

Og ikke bare det, jeg skal også presentere nyhetene hver time under lørdagens valgspesial. Så lørdagskvelden skal tilbringes i studio sammen med den komplett gale og vanvittig dyktige Mike Havoc. Det blir garantert moro. Og garantert latterlig hektisk. Men som journalist er det å dekke et valg en ganske så fet gig.

Det har også skjedd et par andre spennenende ting i min verden i det siste. Jeg har søkt en godjobb i Oslo. Gud vet om jeg får den, selvfølgelig, men jeg har i hvert fall en mulighet. Får jeg den så flyr jeg ut herfra så fort jeg kan. Får jeg den ikke så fortsetter jeg frilanstilværelsen her nede i Oseania.

Jeg har skrevet et par artikler om filmindustrien her nede og det ser ut som om vi (jeg og Svensken) kan få solgt en av dem til Otago Daily Times eller en annen regional avis. Det kan også se ut som vi får solgt noe til Allt om Film, et svensk magasin om... film. Jeg prøver også å pushe noen stories til norske blader og aviser. Et eller annet er dømt til å skje.

Det er spennende tider om dagen. Mange baller i luften og noen av dem faller også ned igjen der de skal.

Ingen kommentarer: