lørdag 7. februar 2009

LEKSEDEBATT: NOEN LÆRERE ER RÆVA, ANDRE ER GODE/SÅNN ER DET MED ELEVER OG FORELDRE OG

- Det finnes ikke hjemmel for å gi hjemmelekser i et eneste formelt styringsdokument, i loven eller forskriftene, sier utdanningsdirektør hos fylkesmannen i Hordaland, Kjellbjørg Lunde til Bergens Tidende.

Hun mener skolene overlater for stor del av læringsarbeidet til elevene og foreldrene, og at skolene ikke har hjemmel i loven for dette.

Jeg har litt erfaring som lærer, og må si meg halvenig i konseptet. Lærere bør ikke overlate undervisningsansvar til foreldre, men det er ideologien som ligger bak som er riv ruskende gal.

- Forskning viser at lekser bidrar til å øke forskjellene, sier Lunde.

Dette er jeg faktisk uenig i, og jeg vil gjerne oppfordre Lunde til å offentliggjøre forskning som viser at å forberede seg til timene øker forskjeller. For en god lærer er det dette lekser handler om - å passe på at elevene får mest mulig ut av undervisningen.

- Vi bør kutte ut leksene. Det vil være med på å utjevne forskjeller og frigi tid for familiene som kan gjøre konstruktive ting sammen i stedet for dette evige maset om leksene, sier Lunde videre.

Med mindre poenget med likhetsprinsippet er å dra de flinke ned på de dårliges (ja, for noen ER dårligere) nivå, er det latterlig å si at lekser bidrar til forskjeller i samfunnet. I min oppfatning er det ikke de flinkeste som får mest ut av leksene, men snarere tvert i mot. De som ikke er så flinke har ekstra godt av å få forklart hvordan de kan forberede seg til undervisning.

Det er klart at det er en "fare" for at de flinkere også blir enda flinkere, men hva er så galt med det?

Lunde mener lekser ikke er konstruktivt. Men er det virkelig konstruktivt å gå ut i media og si at man ikke trenger å gjøre lekser fordi det ikke er noen lov som sier at man må?

Jeg er faktisk av den oppfatning at politikere som Lunde bidrar sterkt til et av hovedproblemene vi har i norsk skole - at lærer er et lavstatusyrke. At politikere går ut i media på denne måten undergraver læreres autoritet. Det er jammen ikke lett for lærere å be elevene sine om å forberede seg til morgendagens time etter slike oppslag i media.

Og lærere er avhengige av en viss autoritet. Man skal tross alt lede elevene. Men Lundes utspill passer godt inn i de siste årenes trend om å disse lærere. Jeg var selv lærer i videregående skole en periode og det er klart elevene plukker opp hva som blir sagt i samfunnsdebatter, ikke minst når debattene angår dem selv.

Elevene har selvfølgelig fått med seg at lærere tjener dårlig (selv om det ikke er SÅ dårlig, spør du meg), at de er, i følge politikerne, for dårlig utdanna (og derfor ræva...) og at det er altfor lett å komme inn på lærerutdanning. Lundes utspill hjelper ikke akkurat.

Men dette er selvfølgelig bare min oppfatning, en tidligere medialærer i videregående skole og nå engasjert utdanningsdebattant.

Ingen kommentarer: