onsdag 4. februar 2009

FINANSKRISE, MY ASS!/JEG SKÅRA JOBB!/KLIMASJOKK FOR UNDERTEGNEDE

Se til at du gjør arbeidet etter det forbildet som ble vist deg på fjellet! Mos 2, 25, 40

Mens resten av verden raser rundt meg har jeg mottatt særdeles gode nyheter. Jeg begynner i ny jobb som journalist nå på mandag, for norsk arbeidsgiver her i Auckland. Om tre uker forlater jeg denne avsidesliggende Stillehavsøya og retter nesa nordover mot gamlelandet. F.o.m. første Mars er jeg basert i Oslo.

Og i en meget spennende jobb også, som journalist for Forskning.no. Jeg har jobbet frilans for dem siden tidlig i fjor, og det er utrolig spennende. Hver eneste dag tvinges jeg til å fordype meg i latterlig innviklede og interessante problemstillinger, jeg snakker med folk som har vanvittig peiling på ting jeg så vidt har hørt om, og folk leser faktisk artiklene mine.

Hva mer kan man be om?

Ikke stort, og jeg går rundt med et enormt glis her til tross for tre og en halv times søvn i natt i sykt høy luftfuktighet og tretti grader. Jeg har begynt å se meg om etter hvordan jeg skal sende hjem tinga mine. Jeg er en mann av få materielle goder, men har allikevel litt instrumenter, en stereo og sikkert en haug med ting jeg ikke engang husker at jeg har.

Dollaren her nede er all-time-low i forhold til NOK, så jeg må nesten utnytte det også. Lurer fælt på å kjøpe en iMac og noe andre dyre greier.

Så da bærer det hjemover, med jobb og fremtidsutsikter, i motsetning til forrige gang jeg var i Norge - nyutdannet og stressa uten like, ingen penger og ikke den fjerneste anelse om hva jeg skulle ta meg til. Det endte greit og jeg jobba som lærer en stund, men det var liksom ikke det jeg ville da. Så jeg forlot landet og søkte lykken her nede som frilanser. Og det funka!

Som far sier: Det Ordner Seg for Snille Gutter.

Da må jeg ta meg en tur ut i sola. Det blir lenge til jeg ser den igjen. Jeg får nye den så mye jeg kan nå de siste par ukene her.

1 kommentar:

Cathrine Jensen sa...

Herlig! Skal si det er noen som har det. Vi andre sliter ræva av oss, vi!:O)