torsdag 5. juni 2008

MATARIKI/MAORI NYTTÅR/STJERNESTIRRING

Så skal de dekke det med et teppe av delfinskinn og sette bærestengene i.
4 Mos, 4, 11

I dag er det fredag. Og jeg skal opp klokken 04:00 i morgen tidlig. I morgen er starten på Matariki, Maori Nyttår, og en stjernekonstellasjon kommer til syne her på den sydlige halvkule. Da skal jeg stå i Stardome i One Tree Hill i Auckland og skue ut i verdensrommet med et kjempeteleskop.

Jeg har aldri vært i et sånt stjerneobservatorie før så jeg gleder meg fælt. Jeg har også arrangert et intervju med en astronom ved observatoriet. Spennende. Men sykt tidlig.

Etter stjerneskuing og astronomintervju så bærer det videre til Auckland University hvor feiringen begynner klokken ti. Vet ikke helt hva som skal skje der men det blir sikkert "haka" og sang og dans og party.

Og så er arbeidsuka over. Neste uke blir det nok mer forskningsjournalistikk. Begynner å skrante på pengefronten nå og jeg venter desperat på betaling fra forskjellige steder. Forhåpentligvis vil Osenbanden eller Kulturnytt kjøpe en radiostory om verdens miljødag. Og forhåpentligvis vil de også kjøpe en om Matariki.

Nå kommer svigers til middag snart. Tror det blir easy on the wine i kveld. Jeg skal jo snart opp igjen.

Ingen kommentarer: