lørdag 17. mai 2008

WRITERS FESTIVAL/NERDER MED BRILLER/IGNORERT AV REDAKTØRER

Auckland Writers and Readers Festival er en sammenkomst av folk hvor brilletettheten er usedvanlig høy. Nå har jeg aldri vært på en sånn festival før, men jeg kommer sikkert til å dra på flere. Det er alltid interressant å høre på interressante mennesker snakke om noe interressant, for å si det sånn.

Dagen i dag startet med festivalens superstjerne - vinner av Nobels litteraturpris i 2003, J. M. Coetzee. Han leste høyt fra noen av bøkene sine - rått og minimalistisk språk med en mørk humor men en intens nærhet og ømhet.

Jeg sjekka ut Open Mike-arrangementet mens jeg tok en kaffe i første etasje. Her kunne hippier og unge håpefulle poeter og spoken word artister prøve seg foran et publikum av hippier og unge håpefulle. Noe spennende og usedvanlig morsomt, mye pretensiøst pisspreik om eksistensialisme.

Paneldiskusjonen med en gjeng newzealandske voksen- og ungdomsforfattere var spennende. Her var det mye snakk om hvorfor de skriver som de gjør, mye forfatterteknikk og refleksjoner. Bernard Beckett var svært artig å høre på - det er forfriskende å lytte til en ungdomsbokforfatter som sier at nei, han leser ikke ungdomsbøker, fordi han ikke er femten lenger.

Men dagens mest spennende diskusjon var en ekstremt nerdete paneldiskusjon nede i kjelleren på Aotea-senteret. Her røk en geolog, en biogeografiker og en arkeolog i tottene på hverandre over hvor New Zealands flora og fauna kommer fra, hva som skjedde med det forhistoriske kjempekontinentet Gondwana og i hvilken grad klimaforandringer er menneskeskapt.

Jeg fikk tatt opp mye lyd i dag og forhåpentligvis kan jeg sette det sammen til en kul pakke for 95bFM. Jeg prøvde å kontakte Ny Tid for å høre om de kunne være interresserte i et intervju med Coetzee eller noen av de andre forfatterne på konferansen men som vanlig så blir jeg ignorert av det bladet der. Det er enten eller hos Ny Tid. Enten så får jeg svar på mail innen en time, med gode tilbakemeldinger og positive signaler. Eller så blir jeg ignorert og glemt. Begynner å bli lei. NRK Radio, her kommer jeg.

Ingen kommentarer: