lørdag 10. mai 2008

VOICE-OVER JOBBING/LETTJENTE PENGER

I dag tjente jeg de letteste $100 noensinne. Lovlig. Og uten et fnugg av risiko. For et par måneder siden registrerte jeg meg hos et voice-over firma. Hvis de noensinne trenger norske stemmer så er jeg mannen de ringer. I går ringte de.

Så jeg dro ut tl Glen Eden - i tjukkeste suburbia i vest-Auckland - til en rar tysker med en hjemmelagd voice-booth på kontoret sitt. Han gir meg seks sider tekst og ber meg lese det som står med større tekst.

Det er sikkerhetsrutiner og instruksjoner til Shell Aviation. Stemmen min skal bli lagt oppå en film som skal forklare folk hvordan de skal fylle bensin på fly, hva de skal passe på for ikke å skade seg selv eller andre.

Jeg leser teksten. Jeg har gjort mye radio i mitt liv, mye v.o. for film også, så det går forholdsvis knirkefritt. Det var et par avsnitt der jeg måtte lese et par ganger, og det var også noe som var latterlig dårlig skrevet. Det er i det hele tatt vanskeligere å lese noe du ikke har skrevet selv også. Men det tok meg rundt en halv time totalt - lese gjennom hele greia og så høre på det og sjekke at det ikke var noe feil noe sted.

Da jeg var ferdig ga den rare tyskeren meg to $50 sedler og sa at de vanligvis betaler $100 timen - eller for jobben. Ganske bra. Det er en hel haug her i landet. Forhåpentligvis kommer det flere slike jobber fremover.

Ingen kommentarer: