lørdag 12. april 2008

ENDA EN ELLER ANNEN IDEALIST FUCKER OPP/TULLING TROR VERDEN ER HARMONISK

Jepp, enda en måtte gi opp. Giuseppina Pasqualino di Marineo, kunstner fra Italia, ble funnet drept i Tyrkia. Hun skulle promotere verdensfred ved å haike til Midtøsten i brudekjole.

Vel... Nå har vel ikke haiking til Midtøsten i brudekjole så mye med verdensfred å gjøre... Noen må ha misforstått henne. Eller kanskje de bare dreit i det og drepte henne for det. Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg synes det er latterlig å promotere verdensfred ved å haike til Midtøsten i brudekjole. Jeg må innrømme at jeg også synes det er litt ironisk når en som promoterer verdensfred (på en latterlig måte) blir drept.

Det blir som å redde Tibet/Burma/Nepal ved å ha på seg t-skjorter i forskjellige farger. Det har ingenting med saken å gjøre. Burmesere merker ikke om du har på deg rød trøye. En spinnvill Tyrker med mord i blikket merker ikke at du haiker for verdensfred heller.

Men det er klart det er "trist" når noen dør. Samtidig blir jeg kvalm når folk "gjør sitt", når "sitt" er å haike i brudekjole, ta på seg rød trøye eller å gå rundt med plastikkarmbånd mot fattigdom.

For noen uker siden lo jeg også fælt. Da var det en idiotisk engelskmann som satte i gang med sin "jeg-skal-gå-til-India-uten-noen-penger-for-å-vise-min- misnøye-med-kapitalistsystemet"-marsj. Denne idealisten kom til Frankrike. Nabolandet. Han fant da ut at han ikke snakket Fransk, at folk trodde han var en tigger og at ingen var interressert i å hjelpe tiggere. Det er derfor de er tiggere.

Så han måtte dra hjem igjen.

Verden var ikke det stedet han trodde - et sted hvor folk er ute etter å hjelpe hverandre, et i bunn og grunn harmonisk sted hvor mennesker lever i kjærlighet og sukkerspinn, hvor drømmen er drept av multinasjonale selskaper og sentralbanker, men hvor folk higer etter å styrte pengefascistene og å gi hverandre ting gratis.

Nei. Verden er ikke slik.

Verden er heller ikke slik at sterke overbevisninger nødvendigvis hjelper. Selv om du har aldri så "rett", moralsk sett. Man kan heller ikke ta på seg Palestinaskjerfet og demonstrere "mot krig" et sted hvor det ER KRIG, sånn som SU-lederen gjorde i fjor.

Å bli overrasket og forferdet over å bli skutt på i en krigssone er som å ringe snuten og melde om "mistenkelig adferd" i spøkelseshuset på Tusenfryd.

Nok om det. Folk er naive, verden er komplisert.

Ingen kommentarer: