lørdag 26. april 2008

FERIE/NORMAN MAILER

''NORMAN MAILER is one of the most exciting and original talents writing in America today.''


Jeg tror det var denne setningen som fikk meg til å prøve meg som frilanser. Jeg leste en samling tekster av Mailer, etter å ha kommet over navnet hans i andre bøker i en årrekke, og satt igjen med en kjedelig smak i munnen. Jeg forventet noe rått, noe spennende, noe nyskapende og noe exciting and original selvfølgelig.


Og jeg synes ikke jeg fant det. I dag kjøpte jeg en Norman Mailer bok til for $2 i en second hand book shop i Whangarei. Nok en gang gikk jeg for en artikkelsamling i stedet for en roman. Ved første øyekast ser også denne ut som pretensiøst bullshit fra en kar som er desperat etter å virke smartere enn leserne sine. Men det er bare førsteinntrykket.


Kanskje han virkelig er mye smartere enn meg. For de setningene han skriver henger ikke på greip med hva han prøver å si i intervuer. Han påstår å være en av de forfatterne som hele tiden er på søken etter en eller annen Sannhet. Derfor lurer jeg på hvorfor han gjemmer sannheten bort i idiotiske og kompliserte vendinger.


Nei, da foretrekker jeg heller Kerouac. Jeg leser On The Road igjen på denne lille helgeturen vår.Vi kom akkurat frem til huset i Tutukaka, i Whale Bay for å være nøyaktig. Det er utrolig vakkert her og været er svært dramatisk. Vi sov i en campinvogn i Leigh i går, rett ved Goat Island. Kjempekoselig sted hvor vi hang sammen med de andre kæmperne rundt bålet og drakk vin før vi la oss.

Ingen kommentarer: