søndag 6. april 2008

VOLD I HJEMMET/HERREGUD FOR EN STORY/DRØYE GREIER

Abram sa til Sarai: «Du rår selv over trellkvinnen din. Gjør med henne som du synes.» Og Sarai var hard mot henne, så hun rømte sin vei.
Første Mosebok, 16, 6

Har akkurat sittet her og lyttet til og transkribert et intervju jeg har gjort med en kvinne som så moren sin bli sparket til døde av faren sin. Noen mennesker går ut i helgen, drikker seg drita, har one-night-stands, spiser E'er og koser seg. Men ikke jeg. Jeg skriver en artikkel om vold i hjemmet.

Har lest mye sjukt i denne researchfasen. Mange tror faktisk at de har en slags rett & plikt til å banke barna sine eller damene sine. Ethvert lovforslag som prøver å hindre dette blir kraftig motarbeidet av interesseorganisasjoner som mener at "joda, vi må da få lov til å slå barna våre hvis de gjør noe galt!" Ganske sprøtt, spør du meg. Jeg skjønner jo hva de mener... Jeg fikk et par ørefiker som barn jeg og, men det er merkelig at noe sånt må lovfestes. På den annen side så skjønner jeg jo også at folk er i mot en så kraftig statlig invadering av folks privatliv.

Men mange mener jo også at dette ikke er et problem bare i folks private sfære. Det er et politisk og kulturelt problem som må gjøres noe med. Barn som blir slått av foreldrene sine skal visst ha storre sjanse for å slå sine barn igjen, og dette er en ond sirkel som må stoppes, sier folk.

Utrolig heavy greier. Men det blir en bra artikkel, tror jeg. Må ta noen bilder en dag, intervjue noen "eksperter" så tror jeg den storyen her er i ferd med å bli ferdig. Er ganske så avhengig av å få den her på trykk da bladet jeg skriver den for betaler dritbra, og jeg har brukt ganske mye tid på den allerede.

Må ut og snakke med noen som jobber på krisesentere også. Gleder meg ikke akkurat til den delen heller. Det var kanskje ikke det her jeg så for meg da jeg valgte å bli frilanser, men man skriver jo det som folk vil ha. Det er i hvert fall et viktig tema og jeg skriver heller om mishandling av kvinner og barn enn om Aylar eller Farmen.

Har ikke fått noe feedback på den finansstoryen jeg pitchet på fredagskvelden. Håper jeg hører noe i morgen. Jeg har lyst på den. Økonomisk journalistikk er moro. Mer moro enn vold-i-hjemmet-journalistikk i hvert fall.

Ingen kommentarer: